Jdi na obsah Jdi na menu
 


Knihovna projektů:

V knihovně projektů, si navolíme základní položky, které budeme potřebovat (kdykoli v průběhu můžeme libovolně přidávat i ubírat).

 

  • A/V Scénář (literární scénář)        Obrazek
  • Scénář (technický scénář)
  • Audio stopa              

 

  • Hlavní katalog
  • Herci katalog
  • Hudba katalog
  • Plán natáčení

 

 

         

 

 

 

  • scénář

1.      scénář

2.      jevištní hra

3.      A/V scénář

4.      audio stopa

5.      komiks

6.      text

 

 


  • storyboadr
  • katalog
  • plán
  • oblíbené
  • kalendář
  • soubor
  • postava
  • detaily scény


A/V scénář (literární scénář):

Literární scénář má obsahovat příběh filmu a dialogy postav, dále pak, podle standardních pravidel psaní scénáře, i hudbu a zvuky použité v díle. Protože v Celtixu není vytvořena nabídka v A/V scénáři pro hudbu a zvuky, musíme rozdělit literární scénář na 2 části. A/V scénář tedy doplňuje Audio stopa, ve které je i možnost zapsat hudbu.  Vytvoření scénáře je základ, pro následující orientaci.

 

Postup:

V každém bodě postupu je popisovaná aktivita zobrazena tučným písmem, pro přehlednost. V Celtixu není tučně.

 

1.      Do šedivého, předpřipraveného řádku, se zapisuje název scény (obrazu), dále prostředí jde-li o externí nebo interní, případně konkrétní prostředí a v jakém čase (den, noc).

Příklad: chceme zapsat, že na 1. scéně bude probíhat procházka ve venkovním prostředí (EXT), po cestě a ve dne:

 

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN    

          NEBO

1. OBRAZ EXT. POLNÍ CESTA. DEN

(pořadí obrazů nemusíme uvádět, protože jsou v Celtixu jasně vidět v levém dolním okně nadepsaném Scény, kde jsou vždy obrazy vypsány)

 

2.      Následně stiskneme klávesu enter a automaticky se přednastaví poloha psaní popisu záběru. Pokud nechcete pokračovat záběrem, můžete si vybrat z nabídky (obraz, záběr, postava, dialog, vsuvka) na levé části horní lišty.

Příklad: chceme zapsat, jak jde maminka s chlapcem po cestě a povídají si.

 

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN

1. Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

 

3.      Při dalším stisknutí enteru, automaticky naskakuje text pro název postavy, opět můžeme kdykoli změnit za co potřebujeme.

Příklad: nejdřív promluví maminka.

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN

1. Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

         MAMINKA

 

4.      Následuje dialog postavy v předcházejícím bodě.

Příklad: maminka říká: „Tak co Péťo, líbí se ti venku?“

 

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN

1. Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

          MAMINKA

Tak co Péťo, líbí se ti venku?

 

5.      Poslední je vsuvka, což je spíše poznámka pro herce, jak hlasitě má mluvit, jeho srozumitelnost a jakým tónem.

Příklad: maminka se ptá s radostí a úsměvem, protože je spokojená, když je se svým chlapcem.

 

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN

1. Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

          MAMINKA

Tak co Péťo, líbí se ti venku?

     (radostně a vesele)

 

Scénář (technický scénář)

Scénář v Celtixu vzniká na základě literárního. Pro ulehčení práce, je vhodné zkopírovat literární scénář, smazat dialogy a přidat technické informace: číslování a velikost záběrů (1., 2., 3., atd. a celek, detail, polodetail…), dále zkratky značící postavení kamery a konkrétní návod natáčení.

Postup:

1.      Zkopírujeme text z A/V scénáře.

2.      Začneme 1. záběrem, což je:

            Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

2.1.   Doplníme informaci o velikosti záběru podle následujícího:

Příklad: chceme, aby na záběru byla maminka a chlapec přibližně od hlavy do pasu, tj. polodetail (PD).

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN

1. Polodetail: Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

nebo

PROCHÁZKA EXT. POLNÍ CESTA. DEN

1. PD

Maminka s chlapcem jdou po cestě. Povídají si.

2.2.   Po připsání velikosti záběru ověříme, jestli je odstavec označen podle našich požadavků (obraz, akce, postava, dialog, vsuvka, přechod, záběr, text).

 

3.      Pokračujeme 2. záběrem, což je:

 Maminka sedí na pařízku, chlapec odbíhá pryč.

3.1.   Doplníme informaci o velikosti záběru, případně jiné poznámky k natáčení.

Příklad: chceme, aby na záběru byla maminka v popředí, ale i chlapec v pozadí, čili musíme prakticky kameru oddálit („odzoomovat“), zapisujeme jako polocelek (PC).

2. PC

Maminka sedí na pařízku, chlapec odbíhá pryč.

 

4.      Postupně připíšeme informace ke každému záběru. Průběžně kontrolujeme označení odstavců.

Audio stopa

V Celtixu položka „Audio stopa“ představuje 2. část literárního scénáře, rozšířená o zvuky a hudbu.

Postup:

1.      Zkopírujeme A/V scénář (literární s.) a postupně doplníme hudbu a zvuky.

 

2.      Začneme 1. obrazem.

2.1.   Vložíme hudbu (zvuky, ruchy) před záběr, se kterým začíná hrát.

Příklad: již máme nadepsaný obraz, popsaný záběr a nyní doplníme hudbu, chceme přiřadit píseň s názvem: Je naprosto nezbytné.

Procházka EXT. POLNÍ CESTA DEN

HUDBA: JE NAPROSTO NEZBYTNÉ

1. MAMINKA S CHLAPCEM JDOU PO CESTĚ.

MAMINKA

Tak co Péťo, líbí se ti venku?

CHLAPEC

Ano, je tu opravdu krásně.

3.      Následně 2. obraz.

3.1.   Opět vložíme hudbu (zvuky, ruchy) před záběr, se kterým začíná hrát.

Ztráta chlapce EXT. OKRAJ LESA DEN

HUDBA: JE NAPROSTO NEZBYTNÉ

2. MAMINKA SEDÍ NA PAŘÍZKU, CHLAPEC ODBÍHÁ PRYČ.

3. CHLAPEC OPĚT PŘIBÍHÁ A PODÁVÁ MAMINCE KYTKU.
4. CHLAPEC UKAZUJE NAHORU NA STROMY A JE VELMI NADŠEN.
5. CHLAPEC VĚŽÍ SMĚREM K LESU.

6. MAMINKA SE ROZHLÍŽÍ PO PŘÍRODĚ.

 

4.      Pokračujeme stejným způsobem dál.

Hlavní katalog

Zde se vytváří seznam všech položek, které za celou dobu práce s Celtixem použijeme. Seznam je možné řadit vzestupně či sestupně podle jména, kategorie, popisu, tagů, médií. Položky se vkládají do Hlavního katalogu pomocí tlačítka přidat na levé straně horní lišty nebo přes souhrn (jak už je výše popsáno). Každý druh položky má vlastní formulář, otevřeme jej dvojitým klikem na položku. Formulář obsahuje podrobnější informace.

  • Bezpečnost
  • Další – jedná se o další postavy.
  • Detaily scény – detailní popis scény.
  • Dodatečné práce – popis dodatkových věcí, které se do položek nehodí.
  • Herci – podrobný popis herců, jejich dostupnost a kontaktní informace.
  • Hudba – popis použité hudby.
  • Kamera – přehled o kameře.
  • Kaskadéři – popis kaskadéra.
  • Koordinátoři zvířat – popis koordinátorů, detaily.
  • Kostýmy – podrobné údaje o kostýmech, zprostředkování, znázornění, detaily.
  • Kresby – popis kreseb.
  • Lokace – místo natáčení, kontaktní informace, vlohy, obrázek x fotografie.
  • Makeup – popis makeupu.
  • Mechanické FX
  • Optické FX
  • Ošacení – popis ošacení.
  • Postavy – podrobný popis postavy, fyzický popis, rysy, motivace.
  • Pracovní skupina – popis, v jakých scénách, dostupnost.
  • Produkční poznámky – poznámky, média, detaily.
  • Přístroje – popis použitého přístroje.
  • Rekvizity – popis používaných rekvizit, detaily, původ…
  • Smíšené – podrobný popis dané věci.
  • Speciální vybavení – podrobný popis.
  • Stavby – popis použitých staveb.
  • Světla – podrobný popis.
  • Účesy – opět popis + fotografie.
  • Umístění – popis umístění.
  • Vozidla – popis užitých vozidel.
  • Zbraně – popis zbraní.
  • Zeleň – detaily zeleně.
  • Zvířata – detaily zvířat.
  • Zvláštní FX
  • Zvukové FX
  • Zvuky – detaily zvuků.
  • Živý inventář – detaily inventáře.

 

Herci katalog

Funguje podobně jako Hlavní katalog, ale obsahuje pouze přehled herců. Při otevření katalogu najdeme v tabulce: jméno, telefon, mobil, email, html tagy, media.  Herci katalog, je praktický pro přehlednost, ale není nutný. Položky můžeme seskupit například do složky.

 

·         Pro přidání nového herce klikneme na tlačítko přidat, zadáme jméno a vyplníme údaje do předpřipraveného formuláře.  

 

                                                                                                            obr. 15

Obrazek

 

·         Tento jednoduchý postup použijeme i nadále.

Hudba katalog

Je podobný Hlavnímu katalogu, nalezneme zde souhrn veškeré použité hudby. Tabulka v něm je přehledně rozepsaná (jméno, popis, tagy, média).

 

                                                                             obr. 16

Obrazek

 

Pozn.

veškeré položky je praktické nějakým způsobem seskupovat. V Celtixu se nabízí možnost položky ukládat do složek (popsáno v kapitole: V našem A/V díle postupujeme takto) nebo vytvořit pro určitý druh položek vlastní katalog.

 

Postup:

  • Otevřeme Hlavní katalog. Tam na jednu nebo více položek, pro které vytváříme katalog, klikneme pravým tlačítkem myši a vybereme z možností: Vytvořit katalog z výběru.

  • Objeví se okno, kde zadáme jméno katalogu.

  • Vytvořený katalog nalezneme v Knihovně projektů.


Plán natáčení

Slouží k časovému rozložení natáčecího období. Plán natáčení zobrazíme pomocí tlačítka přidat v Knihovně projektů, kde v nabídce vyplníme, podle kterého scénáře se mají vypsat obrazy neboli jejich názvy. Dále si jen vybereme natáčecí období, které zapíšeme do pole: Začátek natáčení a Konec natáčení. Nyní si zvolíme vzhled plánu (měsíční, týdenní a denní) a přetahujeme z kolonky, kde jsou vypsané obrazy do plánu. Možnosti nabízejí zapsat pouze orientačně, tj. který den se bude natáčet který obraz (měsíční přehled plánu), nebo podrobněji, kde vyplníme přesně hodiny od kdy, do kdy natáčíme jaký obraz (týdenní či denní přehled). Při poklepání na obraz již v plánu se otevře dialogové okno, tam můžeme přesně nastavit časové údaje a podrobnější informace.

 

                                                                            obr. 17

Obrazek